Frågor om körkort för tunga fordon - C, CE och D-behörighet

Frågor och Svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna kring att ta körkort för buss, lastbil och lastbil med släp. Saknar du någon fråga och svar är du varmt välkommen att kontakta oss, så ska vi besvara dina funderingar så snart vi bara kan!

Du ansöker om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. Ansökan kan göras online på deras hemsida eller på pappersblankett som kan beställas på samma sida.

Ansök om körkortstillstånd.

För att skriva in dig på vår trafikskola eller boka körlektioner kan du använda vårt formulär online eller besöka oss. Du hittar vårt onlineformulär längst upp på sidan på knappen “Skriv in Dig”.

Ja, du kan börja hos oss utan tidigare erfarenheter. Vi har även körkortsutbildningar för nybörjare.

Testlektionen för tunga fordon ger dig möjlighet att prova på att köra lastbil och busskörning. Det är även ett utmärkt tillfälle att se om vår trafikskola passar dig.

Vid en testlektion kan du också få en bedömning av dina kunskaper, samtidigt som vi ser dina behov för att kunna skräddarsy det perfekta utbildningspaketet för just dig.

Nej, du är inte tvungen att ta en testlektion, men vi rekommenderar starkt att du gör det. Du får en bättre uppfattning om vad utbildningen kommer att innebära och vad du behöver öva på.

Testlektionen ger också oss en möjlighet att bedöma dina kunskaper och behov, så att vi kan skräddarsy ett utbildningspaket som passar dig allra bäst. På så sätt får du ut det mesta av din utbildning och bättre möjligheter att bli en säker och ansvarsfull förare.

Antalet körlektioner som behövs varierar från person till person. Det beror både på dina förkunskaper och hur snabbt du lär dig att köra.

Under en körlektion övar du på olika moment som är relevanta för körning på väg med tungt fordon. Läraren ger dig instruktioner och feedback under lektionen.

Ja, du kan välja vilken lärare du vill köra med, så länge läraren är tillgänglig vid de tider som passar dig.

Nej, våra övningsfordon får bara användas vid körprov på vår trafikskola.

Vi rekommenderar att du gör det skriftliga provet när du börjar bli redo för körprovet. Då har du gott om tid att klara körprovet och slipper bli stressad, eftersom giltighetstiden på kunskapsprovet bara är ett år.

Samtidigt har du alla regler och fakta färska i minnet från kunskapsprovet, som kan vara bra att använda praktiskt vid uppkörningen, för att lättare klara körprovet.

Vid förhållande du inte kan råda över, vid exempelvis akut sjukdom, debiteras ingen avgift vid uppvisande av sjukintyg. Avbokning och ombokning kan endast göras via telefon.

För att boka en intensivkurs går det bra att ringa oss eller besöka vårt kontor.

Under dina körlektioner kommer din lärare att ge dig feedback på dina körkunskaper och även bedöma när du är redo för uppkörning.

Din lärare kommer att ge dig feedback på dina körkunskaper och bedöma när du är redo för uppkörning.

Vår trafikskola finns på Importgatan 10 på Stigs center i Göteborg.

Följande bussar kan du ta när du ska till oss och ta körlektioner för lastbil, lastbil med släp och buss samt YKB:

• 47 Hållplats: Stigs Center, B

• 44 Hållplats: Backadalsmotet, D

Våra priser för lastbilskort med C-behörighet finns här i vår prislista.

Vill du skaffa körkort för lastbil med släp ser du alla priser här.

Alla våra priser för D-körkort för buss är samlade i vår lista med priser.